Followers

Thursday 15 August 2013

BUKAN CINTA


Sejak aku masih berada di bangku sekolah lagi, aku sudah menyertai persatuan mahupun badan bukan kerajaan(NGO) Islamik. Saat itu aku masih berumur 13 tahun. Namun aku sudah bergiat aktif di dalam persatuan mahupun badan bukan kerajaan(NGO) Islamik itu hingga kini. Dengan segala gerak kerja dan ilmu yang aku perolehi daripada persatuan dan NGO yang aku sertai, begitu juga aku akui bahawa aku telah perolehi apa itu erti ‘CINTA’.

Cinta. Suatu perkataan subjektif yang biasa diungkapkan dengan kata-kata namun seringkali sukar untuk dilakukan dengan anggota(hati). Namun, cinta yang aku pernah kenal dahulu adalah hanya semata cinta monyet. Cinta monyet itu lebih kurang jika seorang lelaki itu suka pada seorang wanita, mereka akan berhubungan dalam masa yang sedemikian lalu jika hubungan mereka lerai, maka mereka boleh untuk mencari pasangan yang lain dan menjalinkan hubungan yang baru pula dan jika lerai lagi lalu cari lagi pasangan yang lain dan begitulah seterusnya.

Cinta juga menepati satu angka dari perangkaan fitrah manusia. Tanpa nilai cinta yang berdefinisi sebagai cetusan rasa dari orbit naluri ke arah mengenali satu objek dengan penghayatan hakikat dan kewujudannya, maka ia akan mengganggu fitrah manusia.

Kesenian cinta yang didasari runtunan fitrah tanpa dicabul oleh hawa syahwat merupakan logo kedamaian, keamanan dan ketenangan. Namun cinta itu seringkali diperalatkan untuk melangsaikan keghairahan nafsu dan kebejadan Iblis laknatullah.

Tapi apa yang berlaku jika CINTA berubah menjadi FITNAH ?

Banyak perkara dan masalah yang seringkali berlaku di sekeliling kita iaitu mereka-mereka yang tidak meletakkan cinta itu di atas landasan dan syariat yang benar lalu berubahlah cinta itu kepada fitnah.

Ada kes, yang mana seorang muslimah sanggup murtad demi mempertahankan cinta. Terdapat juga kes-kes, yang mana manusia itu, sanggup membunuh diri hanya disebabkan putus cinta. Tidak kurang juga kejadian, di mana manusia sanggup menggadaikan maruah dan harga diri mereka, hanya atas harga cinta. Malah, yang turut menyedihkan juga terdapat peristiwa di mana para pendakwah, gugur dalam perjuangan dakwah mereka disebabkan cinta mereka tadi tidak berbalas.

Rugi bukan?

Apa puncanya?

Inilah kesannya apabila cinta itu tadi telah kita jadikan sebagai matlamat kita. Dan perkara-perkara yang menghalang cinta pula, mungkin telah kita lihat sebagai suatu ancaman yang harus disingkirkan.



Maka, marilah kita semua kembali kepada fitrah cinta yang sebenarnya. 

Fitrah cinta yang sebenar ? Apakah ia ?

Di sini aku ingin ceritakan sedikit perkongsian mengenai cinta yang aku kenal saat aku menyertai persatuan Islamik semasa berada di bangku sekolah hingga kini. Cinta yang aku kenal ini adalah cinta yang lebih suci dan murni. Cinta yang hadirnya di dalam hati lalu diterjemahkan di dalam diri melalui anggota badan dan menyerah sepenuhnya hanya kepada Ilahi. Itulah ia CINTA KEPADA ILAHI. Cinta ini adalah cinta yang sukar sekali untuk diperolehi andai tidak diselami dan difahami dengan sepenuh hati. Kerana cinta kepada Ilahi adalah cinta hamba kepada penciptaNya, itulah Dia ALLAH SWT yang Maha Agung lagi Maha Menguasai.

Namun, bukan setakat cinta kepada Allah sahaja, cinta kepada Rasulullah juga wajib dilangsaikan di dalam hati. Jika tidak, tidak berhaklah kita untuk menjadi dan mengaku sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W. Cinta kepada Allah dan Rasulullah bukanlah setakat kita ucap di lisan semata-mata. Cinta itu perlu kita buktikan dengan perbuatan dan iktiqad di dalam hati. Bagaimana ?



Cinta kepada Allah itu terbukti dengan apabila kita sudah mengenali segala zat dan sifat-Nya, kita mengimani dan menyakini bahawa Allah itu Tuhan yang satu dan tidak ada Tuhan yang benar lagi di alam ini selain Allah SWT sahaja. Cinta kepada Allah juga termasuk kita percaya bahawa Allah bersifat dengan segala kesempurnaan, Maha Suci Allah daripada sifat kekurangan dan Dia tidak menyerupai sebarang sifat makhluk-Nya. Selain itu kita wajib menjauhi perkara syirik yang berlawanan dengan tauhid.
Seperti yang disebutkan di dalam hadis riwayat Ibn Jabir iaitu;

أوثق عرى الإيمان الحب في الله والبغض فى الله

“Tali iman yang paling kuat adalah cinta kerana Allah dan benci kerana Allah.” (Hadis Riwayat Ibnu Jabir)

Malah, bagaimana pula cinta kepada Rasulullah? Iaitu dengan kita beriman dan meyakini bahawa Nabi Muhammad itu adalah Nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah dengan membawa ajaran Islam dan diberi kitab Al-Quran sebagai panduan semua umat manusia. Kita juga wajib percaya bahawa mereka dipilih dan dilantik dari sebaik-baik manusia yang sebaik-baik keturunan. Mereka bersifat dengan sifat-sifat yang baik seperti siddiq, amanah, tablighfatanah, maksum dan selamat dari sifat-sifat cacat dan tercela atau aib pada anggota badan dan fikiran. Kita juga wajib mengenali dan mengetahui sejarah perkembangan Nabi Muhammad s.a.w dengan sebaiknya, dengan itu barulah terbukti cinta kita kepada Rasulullah dan bukan dengan hanya kata-kata semata.


Cukup aku terangkan dua tuntutan cinta ini terlebih dahulu. Namun bukan dua cinta ini sahaja yang menjadi tuntutan kepada kita yang bergelar Muslim, tuntutan yang lain yan
g perlu kita cintai juga ialah cinta kepada Ibu bapa, Malaikat, kitab-kitab Allah, Qada’ dan Qadar, hari Kiamat dan segala ciptaan Allah sama ada di bumi mahupun di alam semesta. Tapi segala tuntutan cinta yang lain ini tidak aku tuliskan di sini,. Insya-Allah jika ada masa akan aku tuliskan mengenai tuntutan cinta yang lain ini.

Apa yang aku cuba bawakan di sini ialah, saat aku mengenal apa itu CINTA, aku mengerti bahawa cinta itu bukanlah segala-galanya. Cinta itu adalah satu alat untuk kita mencapai matlamat hidup kita. Tidaklah Allah mengurniakan cinta itu melainkan agar ia memudahkan kita mencapai matlamat hidup kita. Maka, apakah pula matlamat hidup kita ?

Persoalan ini sudah dijawab oleh Allah iaitu,

$tBur àMø)n=yz £`Ågø:$# }§RM}$#ur žwÎ) Èbrßç7÷èuÏ9 ÇÎÏÈ

"Dan tidak aku menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu." [Surah Adz-Dzariyat, 51: 56]

Ya. Itulah matlamat hidup kita. Beribadah kepada Allah dan menjadi hamba kepada Allah dan bukan menjadi hamba kepada Cinta.

BUKAN CINTA.

Panjang lebar aku terangkan apa itu cinta, namun cinta itu bukanlah segalanya. CINTA itu adalah ALAT untuk mencapai MATLAMAT.

Dan inilah fahaman aku mengenai CINTA.

Pada hari ini, siapakah yang tinggal untuk kembali memurnikan cinta? Siapa yang akan memperjuangkan agama dan meletakkan Allah sebagai matlamat utama?

Moga hati-hati kita, di dalam diam menjawab, "SAYA".

Insya-Allah.

Azree | 14.8.13 | 9.01 p.m

No comments:

Post a Comment